به امید طلوع

آنکس نامی جاودان یافت، که در زمان خود سنگ تمام گذاشت.

آنکس نامی جاودان یافت، که در زمان خود سنگ تمام گذاشت.

امید طلوع
معلم
مربی
مروج
فارغ التحصیل مهندسی صنایع
و علاقه مند به تفکر استراتژیک و علوم سیستم ها

رسالت من ایجاد امید، برای طلوعی دوباره در زندگی شماست.

طبقه بندی موضوعی

سال نو، حال نو

جمعه, ۱ فروردين ۱۳۹۹، ۰۷:۰۰ ب.ظ

 

تازگی و طراوت را همه دوست دارند. بهار، روشن ترین جلوة طراوت و شکوفایی و نو شدن است. سال که نو می شود، طبیعت، چهرة جدیدی به خود می گیرد و همه چیز متحوّل می شود؛ پس ما هم نو شویم و تحوّلی در حال و اخلاق پیدا کنیم. ما آن گونه که وسایل کهنه و فرسوده و تقویم های قدیمی و لباس های نامناسب را کنار می گذاریم و عوض می کنیم، اخلاق ناپسند و رذایل و صفات بد و کینه ها و بددلی ها و حسادت ها را هم از خودمان دور کنیم و کمتر از طبیعت نباشیم. وقتی زمین و زمان و سال و حال، «نو» و درختان شاداب می شوند، چرا ما نو نشویم و «تحول حال» نیابیم؟

«بهار دلها» همین است.

هرگز مباد که بهار آید و برود و ما همچنان در خزان و برگ ریزان باشیم!

بهار را باید از «طبیعت» به «روح و جان» آورد و «بهاری» شد. سال نو، بسیاری از صحنه ها، حادثه ها و حرف ها را از یاد ما دور می کند و فصلی تازه در زندگی پدید می آورد. ما هم عقده ها، اختلاف ها، بد اخلاقی ها، کینه ها و کدورت ها، گله ها و شکوفه ها را از یاد ببریم و فضای جدیدی در زندگی هایمان و در سطح جامعه و روابط با یکدیگر پدید آوریم و بگذاریم فصلی نو در اخلاق و روان و روابطمان چهره نماید.

طبیعت، جامة سبز بهار را بر تن می کند؛ پس ما هم بهاری شویم و بروییم و بشکفیم و خود را به زینت اخلاق، عفاف، محبت، پاک دلی، پاک چشمی و پاک دستی، بیاراییم و نشان دهیم که «محمدی»، «علوی»، «فاطمی»، «حسینی» و «مهدوی» هستیم. این گونه است که «عید»، در وجود ما تحقق می یابد و «بهار معنوی»، به ما طراوت می بخشد.

بهار، پیام آور رویش و شادابی، یادآور قدرت خدا و نعمت پروردگار و شاهدی بر رستاخیز و «حیات دوباره» است. این رستاخیز معنوی و رویش باطنی را از بهار سرمشق بگیریم؛ جامه ای بپوشیم از «اخلاق نیک» و برگ و باری برویانیم از «حسن نیت» و «حسن عمل».

عید واقعی

عید، به معنای بازگشت است؛ روزی نو و فصلی جدید. اگر شادی می کنیم، مبنای عقلانی داشته باشد.

اگر دعای «تحویل سال» می خوانیم، شاهد «تحول حال» هم باشیم. اگر تغییر در حالات می یابیم، نه به عقب و قهقرا، بلکه رو به جلو و رشد و تعالی باشد و حال ها به سوی «احسن الحال» برود و در این صورت است که عیدی واقعی خواهیم داشت.

عید، یعنی روزی تازه و سال نو،

یعنی اخلاق جدید و حال نو.

عید، با کفش و کلاه تازه نیست

جز به رفتار و نگاه تازه نیست

عید باید در دل و جانت بود

رونق اخلاق و ایمانت بود

عید ما یعنی که جان ها روشن است

دل، ز ایمان و ولایت، گلشن است

فراتر از شادی

عید، نباید در یک «شادی سطحی»، مقطعی و گذرا، خلاصه شود. به بهار و عید، نباید نگاه سطحی داشته باشیم. به برکت رهنمودهای اولیای دین، عیدهای ما هم فراتر از یک شادی است و رنگ و بوی معنوی و الهی به خود می گیرد و یاد خدا را در دل ها زنده می کند.

بزرگداشت ایام نوروز، به دستور پیشویان اسلام، با دعای تحویل سال (یا مقلب القلوب...) و نماز خاص و زیارت و روزه گرفتن و سایر ذکرها و دعاها و برنامه های دینی، همراه است و این، یعنی فرا شادی بودن عید اسلامی. مناسبت های ملی و میهنی ما نیز به برکت جهت دهی های مکتب و هادیان آسمانی، رنگ و بوی دین داشته، در فضای معنوی برگزار می شود؛ تا از یاد خدا و نعمت هایش و ادای حقوق بندگی و رسیدگی به کار و نیاز بندگان خدا، غافل نشویم و اعیاد ما از شادی های مبتذل و خوشی های پوچ و تفریح های گناه آلود و غافلانه، دور باشند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۰۱
امید طلوع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی