به امید طلوع

آنکس نامی جاودان یافت، که در زمان خود سنگ تمام گذاشت.

آنکس نامی جاودان یافت، که در زمان خود سنگ تمام گذاشت.

امید طلوع
معلم
مربی
مروج
فارغ التحصیل مهندسی صنایع
و علاقه مند به تفکر استراتژیک و علوم سیستم ها

رسالت من ایجاد امید، برای طلوعی دوباره در زندگی شماست.

طبقه بندی موضوعی

انتظار نداشته باش !

چهارشنبه, ۷ مهر ۱۴۰۰، ۰۱:۴۲ ب.ظ

 

 

 

اینکه ما از دیگران یه سری توقعات داشته باشیم یا دیگران از ما توقعاتی داشته باشن، اجتناب ناپذیره اما مسأله مهم اینه که این توقعات تا چه حد منطقی و به جا هستن؟

اگه قبل از نشون دادن توقعات مون به دیگران، خودمون با خودمون دو دو تا چهار تا نکنیم و به این فکر نکنیم که آیا توقعی که دارم به جا هست یا نا به جا وقتی دست رد به سینه مون میخوره، ناامید و دلسرد میشیم و حتی میتونه یه رابطه رو تا مرز از هم پاشیدن پیش ببره.تو این مطلب میخوام بهت یاد بدم که از دیگران چه توقعاتی رو نداشته باشی پس حتما تا آخر با من باش و این مطلب رو برای دوستانت هم بفرست که توقعات شون از تو رو کنترل کنن.

راه حل بی راه حل!

هر کدوم از ما مشکلاتی داریم و گاهی در مواجهه با مشکلات، نمیدونیم باید چکار کنیم نمیدونیم این مشکل از چه طریقی حل میشه این اصلا بد نیست و اشکالی نداره که نمیدونیم. اما گاهی، وقتی نمی دونیم باید چکار کنیم، توقع داریم دیگران برای مشکل من راه حل داشته باشن. و وقتی اون ها راه حل ندارن یا فکر میکنیم که دارن و نمیخوان بگن، به هم میریزیم هیچ کسی برای حل مشکل تو ضمانتی نداده! پس تو میتونی درخواست کمک کنی، اما نباید توقع اجابت داشته باشی در ضمن؛ اگه قرار باشه دیگران مدام مشکل تو رو حل کنن، پس خودت کی رشد میکنی؟ خودت کی یاد میگیری از پس مشکلاتت بر بیای؟ سعی کن از دیگران کمک بخوای، اما بی توقع!

تو بی ارزشی!

گاهی از دیگران توقع داریم برای ما ارزش قائل باشن این در صورتیه که خودمون برای خودمون ارزشی قائل نیستیم.در واقع انقدر خودمون رو تحقیر میکنیم، که دچار کمبود توجه میشیم و توقع داریم این کمبود ما رو دیگران جبران کنن.

یه قانون مهم:

وقتی خودت برای خودت ارزش قائل نیستی، دیگران هم برای تو ارزشی قائل نمیشن

پس:

تو با خودت مثل یه آدم ارزشمند رفتار کن، دیگران هم همین کار رو خواهند کرد

خودت رو ببخش!

همه ی ما تو زندگی مون اشتباهاتی داشتیم و خواهیم داشت. دلیل این اشتباهات در اغلب موارد کمبود آگاهی و تجربه س.این که نمی دونیم باید چکار کنیم، باعث بروز اشتباهاتی میشه. تا این جا که اتفاق عجیبی نیست، اما عجیب اونجاییه که مدام خودمون رو به خاطر اشتباهات مون سرزنش میکنیم و حاضر به بخشیدن خودمون نیستیم، اما توقع داریم دیگران به خاطر هر اشتباهی که میکنیم ما رو ببخشن.

انگیزه بی انگیزه!

بی انگیزگی یکی از دردهای مشترک بین همه انسان هاست.خیلی هامون دوست داریم کاری رو شروع کنیم، ولی به بهانه ای به نام بی انگیزگی مانع مون میشه. این وسط یه توقع تو ذهن مون شکل میگیره که دیگران باید به من انگیزه بدن. یاد بگیر اونی که باید هدف داشته باشه تو هستی اونی که باید زمانش رو مدیریت کنه تو هستی اونی که باید با انگیزه یا بی انگیزه به مسیرش ادامه بده تو هستی پس به جای این که مدام کم کاری و تنبلی خودت رو گردن دیگران بندازی و توقع داشته باشی کسی بیاد و تو رو نجات بده، فقط انجامش بده

درکت نمیکنم!

یکی از توقعاتی که از دیگران داریم اینه که ما رو درک کنن. اون چیزی که به نظر تو درسته، لزوما به نظر دوستت درست نیست! دیگران مثل تو تربیت نشدن دیگران جای تو زندگی نکردن و تجربیات تو رو نداشتن همه ی اتفاقاتی که تو گذشته برای تو افتاده، همه ی مطالعاتی که داشتی، همه ی آموزش هایی که دیدی باعث شده تو به چنین طرز فکری برسی اما این مسیر رو دیگران نرفتن یا به شکل متفاوتی رفتن پس تو حق نداری از دیگران توقع داشته باشی تو رو اون طوری که تو میخوای بفهمن و درک کنن!

تو راست میگی!

بعضی هامون از این مدل شخصیت ها هستیم که دوست داریم هر چی میگیم، همه موافق باشن. هم ما رو تأیید کنن و کسی مخالفتی نکنه! اگه از این توقعات دارید، سخت در اشتباهید و آسیب میبینید.هر انسانی باور و افکار خودش رو داره و خوب و بد رو مطابق با افکار خودش میسنجه! پس اگه توقع داری از عقاید خودش کوتاه بیاد و با تو همراه بشه، توقع تو بیجاست. تو میتونی برای متقاعد کردن دیگران به تأیید نظرت استدلال بیاری و تلاش کنی اما تضمینی نیست که دیگران هم قبول کنن!

تو محترم هستی!

بعضی از ما احترام رو به شکل و شمایل خاصی تعریف میکنیم.دوست داریم دیگران مطابق با میل و نظر ما به ما احترام بذارن.نکته ی مهم اینه که خیلی از کسانی که توقع دارن همه احترام شون رو رعات کنن خودشون به خودشون احترام نمیذارن.احترام از درون خود ما شروع میشه و اگه دوست داری محترم باشی خودت به خودت احترام بذار.یعنی یه طوری زندگی کن که از دل اون زندگی چیزی جز «عزت نفس» بیرون نیاد.نکته دیگه این که اگه توقع داری احترام تو رعایت بشه، سعی کن احترام دیگران رو رعایت کنی.در نهایت هر کاری که بکنی، هیچ وقت نمی تونی توقع داشته باشی

همه احترام تو رو نگه دارن!

چی میخوای؟!

به نظرم اون چیزی که به انسان ارزش میده، هدف انسانه!هر کسی بر اساس آنچه که میخواد و برای رسیدن بهش تلاش میکنه تو ذهن اطرافیانش ارزش و جایگاهی پیدا میکنه.اما مشکل بزرگ خیلی از ما اینه که نمیدونیم چی میخوایم یعنی هدف نداریم.وقتی خودمون نمیدونیم چی میخوایم، خیلی وقتا توقع داریم دیگران بیان و به ما بگن چی بخوایم و چه کاری انجام بدیم.توصیه میکنم برای این کار آموزش ببینید و هدفگذاری رو به دیگران محول نکنید.خودت روی خودت سرمایه گذاری کن و یک بار برای همیشه هدفمند شو!

تو رو نمیخوام!

آدم هایی که تو زندگی ما هستن، یا تازه وارد میشن، میتونن موندن یا رفتن از زندگی ما رو انتخاب کنن گاهی به خاطر وابستگی به اون ها یا احساس تنهایی و بی کسی و نیاز به اون ها توقع داریم وقتی کسی وارد زندگی ما شد، دیگه از زندگی ما نره اما همه ی آدم ها نمیخوان بمونن!پس اگه کسی تصمیم داشت از زندگی شما بره، نمیتونی توقع داشته باشی به زور باشه درسته رفتن دیگران از زندگی ما تجربه لذت بخش و خوشایندی نیست اما نمیشه با حقایق دنیا جنگید و اون ها رو قبول نکرد سعی کن خودت رو قوی کنی و یاد بگیری حتی اگه تنها بودی به تلاشت ادامه بدی.نکات زیادی هست که میتونه توقعات به جا و نا به جا رو در ما شکل بده سعی کردم چند تا از این نکات رو بهتون بگم و امیدوارم براتون مفید بوده باشه ممنونم که از من حمایت میکنید و این مطلب رو با دوستان تون به اشتراک میذارید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۷/۰۷
امید طلوع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی