به امید طلوع

آنکس نامی جاودان یافت، که در زمان خود سنگ تمام گذاشت.

آنکس نامی جاودان یافت، که در زمان خود سنگ تمام گذاشت.

امید طلوع
معلم
مربی
مروج
فارغ التحصیل مهندسی صنایع
و علاقه مند به تفکر استراتژیک و علوم سیستم ها

رسالت من ایجاد امید، برای طلوعی دوباره در زندگی شماست.

طبقه بندی موضوعی

ذهن آگاهی و تاثیر آن در تیم شما

دوشنبه, ۲ دی ۱۳۹۸، ۰۸:۳۵ ق.ظ

 

ذهن آگاهی دیگر واژه‌ای نیست که بتوانید آن را نادیده بگیرید، در حقیقت، شرکت‌هایی مانند گوگل و نایک با آن به‌عنوان دستور مخفی خود برای یک نیروی کار موفق رفتار می‌کنند. اگر شما یک کارآفرین در حال تعامل با یک تیم ناراضی یا مدیر منابع انسانی تازه ترفیع داده‌شده با هدف تقویت انگیزه تیم هستید، آنگاه ذهن آگاهی راهی است که باید انجام دهید و این فقط یک مراقبه نیست.

آیا ذهن آگاهی برای تیم من است؟

این‌که ذهن آگاهی برای شما وجود دارد یا خیر، می‌تواند با درک اینکه چه چیزی است و چگونه به نفع سازمان شما و از همه مهم‌تر تیم شما است، مشخص شود. مطابق تعریف بنیاد انجمن Mindful:

ذهن آگاهی توانایی اساسی بشر برای حضور کامل، آگاه بودن از این‌که کجا هستیم و چه‌کارهایی انجام می‌دهیم، و اینکه بیش‌ازاندازه واکنشگر یا غافل ازآنچه که در اطراف ما اتفاق می‌افتد است.

 

بنابراین، آگاهی از وضعیت، درک هدفمان و دانستن اینکه در آینده چه باید بکنیم، جنبه‌هایی است که ذهن آگاهی به شما کمک می‌کند. برای یک تیم و رهبر آن، این نوع کارها مانند نقشه ذهن است.

در یک فعالیت با شرایط سازمانی، اولین چیزی که شما باید درک کنید هدف است، سپس شما از طریق کارهای شکسته شده و اهداف کوچک‌تر در مسیر پشتیبانی از اهداف بزرگ‌تر، راه خود را در راستای آن هدف ادامه می‌دهید. غالباً، کارمندان وقتی به آنها دستورالعمل واضح داده نشود، گمراه می‌شوند. یا برخی از آنها بیش‌ازحد پایین‌تر از سطح دیگر کارکنان هستند، که باعث می‌شود احساس کنند در مأموریت شرکت نقشی ندارند. اینجاست که ذهن آگاهی به شما کمک می‌کند تا آنها را با دید شرکت هم‌تراز کنید و آنها را برای دستیابی به چنین اهدافی انگیزه دهید.

ذهن آگاهی راهی برای تأثیرگذاری مثبت بر انگیزه در قالب یک روش معنادار در سطح شرکتی یا کسب و کارکوچک است. حتی اگر یک تیم کوچک دارید، می‌توانید انگیزه تیم را با ذهن آگاهی برای پیمودن یک مسافت طولانی افزایش دهید. در زیر، پنج روش برای انجام این کار وجود دارد:

1. مقابله با استرس

یکی از بدترین عناصر در محل کار، استرس است. استرس در صورت برطرف نشدن، می‌تواند منجر به مشکلات روحی و جسمی مانند حملات اضطرابی، چاقی و داشتن تصویر ضعیفی از خود شود. ادغام برنامه‌های ذهن آگاهی مانند مراقبه و یوگا در محیط کار نه تنها با استرس مقابله می‌کند، بلکه باعث افزایش سطح تحمل استرس می‌شود.

هنگامی‌که استرس کاهش می‌یابد، ذهن بهتر روی فعالیت‌های مولد مانند حل مسئله خلاقانه و رسیدن به ایده‌های بهتر، مبارزه با نارضایتی، ناامیدی یا نگرانی تمرکزمی‌کند.

2. اعتمادبه‌نفس را تقویت کنید

در یک محیط کار هیچ‌چیز مضرتر از این نیست که کارکنان در مقابل رییس خود دولا راست شوند. تمرین‌های ذهن آگاهی معمولاً هم رهبران تیم (و هم کارفرمایان) و هم کارمندان را درگیر فعالیت‌های تیم سازی می‌کنند که به آب شدن یخ بین آن‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید خارج از برنامه ذهن آگاهی، با تشویق آنها به  تعامل با خودتان، اعتماد به نفس اعضای تیمتان را افزایش دهید. در حقیقت، یک مطالعه توسط آکادمی مجموعه مدیریت نشان می‌دهد که ذهن آگاهی نه تنها اعتمادبه‌نفس کارمندان بلکه اعتمادبه‌نفس رهبران را نیز تقویت می‌کند، زیرا این کار موجب افزایش انگیزه رهبران در به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌هایشان با کارکنان خود می‌شود.

3. زیست خود را بهبود بخشید

هنگامی‌که کارفرمایان اعضای تیم را به مراقبت از سلامتی خود، از طریق دادن تایم استراحت برای ورزش تشویق می‌کنند، آنها انگیزه دارند که کارهای بیشتری را برای سازمان انجام دهند. برنامه‌های ذهن آگاهی به انتقال ذهنیت از بی‌دقتی به مراقبت در بین سهامداران، مدیران و رهبران منابع انسانی کمک می‌کند.

تمرین‌های ذهن آگاهی با تشریح فعالیت‌ها و شیوه‌های زندگی که باعث کاهش استرس، اضطراب و سرخوردگی می‌شود، سلامت کارمندان را بهبود می‌بخشد. هنگامی‌که ذهن آگاهی در محل کار وجود دارد، کارکنان احساس نیرومندی و پرانرژی بودن می‌کنند زیرا تمام انرژی آنها بر داشتن یک سبک زندگی سالم متمرکز است و کار را با آن متعادل می‌کند.

4. روحیه را بالا ببرید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود انگیزه تیم با گذشت زمان رو به وخامت بگذارد، به دلیل عدم وجود پیوند تیمی و سلامت عاطفی ضعیف است. درحالی‌که مدیران منابع انسانی وظایف خود را در چند جلسه به‌صورت تیمی انجام می‌دهند، واقعیت این است، تیم‌های پرانرژی و پر روحیه به چیزی بیش از این نیاز دارند. آنها نیاز به افزایش روحیه مداوم دارند. آنها نیاز به تأیید شدن دارند، و آنها قبل از اینکه بتوانند از دیگران پشتیبانی کنند، باید خودشان را بسازند.

تحقیقات یک استاد روانشناسی در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که ذهن آگاهی با سلامت عاطفی مرتبط است. هنگامی‌که تیم‌ها در وضعیت اضطراب و نگرانی مداوم قرار دارند، دچار بیماری روانی می‌شوند که در صورت عدم‌مداخله، جدا از سلامت جسمی آنها می‌تواند بر روحیه و انگیزه آنها تأثیر بگذارد. ذهن آگاهی می‌تواند عامل مهمی برای کمک به سازمان در تعامل با کارمندان برای رشد هوش هیجانی و نگرش مثبت باشد.

وقتی کارمندان چیزی را برای کاوش کردن داشته باشند و از نظر عاطفی نیز مراقب مشکلات و  چالش­های شغلی خود باشند، سازوکارهایی برای مقابله با شرایط سخت مانند ددلاین ها، تصمیمات سخت و رقابت ایجاد می‌کنند.

5. همدلی را توسعه دهید

گذشته از این موارد ذهن آگاهی، به ایجاد همدلی در افرادی که غالباً در دنیای شرکت‌های رقابتی حضور دارند، کمک می‌کند. مدیران تمایل ندارند  در هنگامی که وظایف رده بالایی برای کارمندان وضع می‌کنند، راهی به کارمندان نشان دهند، درحالی‌که اعضای تیم برای «پاداش» در مقابل محرومیت دیگر کارکنان، با یکدیگر رقابت می‌کنند. آنچه در این مسابقه آسیب بیشتری به همراه دارد این است که امروزه تیم‌ها دیگر مانند افراد دارای احساسات و عواطف رفتار نمی‌کنند. آنها ازآنچه در دیگران می‌گذرد آگاه نیستند فقط آنچه برای زندگی خودشان مهم است را مدنظر قرار می‌دهند.

چگونه این نگرش سرد را سرکوب کنیم، و علاقه‌ای به همدلی در بین اعضای تیم ایجاد کنیم؟ البته راه‌حل ذهن آگاهی است، از بحث فوق فهمیدیم که ذهن آگاهی به فرد می‌آموزد که نسبت به دیگرانی که  در اطرافش حضور دارند مطلع باشد. نکته مهم‌تر، این واقعیت است که ذهن آگاهی باعث همدلی بین افراد و اعضای تیم می‌شود.

 

بنابراین برای تشویق همدلی در محل کار خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

به‌عنوان رییس یا لیدر تیم، باید انتظارات خود را تعیین کنید اما درعین‌حال جایی برای واگرایی و مانور بیشتر ارائه دهید تا اعضای تیم بتوانند راهی بهتر برای رسیدن به اهداف خود پیدا کنند. و مهم‌تر از همه، آنها را ترغیب به کار در گروه‌ها، در تعامل بیشتر برای دستیابی به اهداف مشابه کنید. وقتی افراد در مجاورت هم کار می‌کنند، آنها تمایل به ایجاد نگرش همدلی نسبت به همکاران خود دارند.

ذهن آگاهی را به‌عنوان راهی آسان برای پس‌انداز کردن پول یا یک راه تنظیم روابط برای تیم خود در نظر نگیرید. هنگامی‌که از ذهن آگاهی با تمرکز برای ایجاد انگیزه تیم و رفاه کلی سازمان استفاده می‌شود، در طولانی‌مدت به نفع شرکت خواهد بود. آن را به‌عنوان یک سرمایه گذاری در سازمان خود لحاظ کنید که بر عملکرد کلی و سطح بهره­وری تأثیر می‌گذارد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۲
امید طلوع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی