به امید طلوع

آنکس نامی جاودان یافت، که در زمان خود سنگ تمام گذاشت.

آنکس نامی جاودان یافت، که در زمان خود سنگ تمام گذاشت.

امید طلوع
معلم
مربی
مروج
فارغ التحصیل مهندسی صنایع
و علاقه مند به تفکر استراتژیک و علوم سیستم ها

رسالت من ایجاد امید، برای طلوعی دوباره در زندگی شماست.

طبقه بندی موضوعی

دو تا قرص

پنجشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۵۳ ق.ظ

به من چه که چی شد؟! به تو چه که چی شده؟!

یکی از مدیران ارشد کشور ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان اختلاس کرد!

بازیگر معروف با فوتبالیست معروف ازدواج کرد!

یک مادر بی رحم که دختربچه ی سه ساله اش را شکنجه میکرد، دستگیر شد!

آمریکا ۱۰ تن از تولیدکنندگان ایرانی را تحریم کرد!

رئیس جمهور بورکینافاسوی سفلی استعفا کرد!

واقعا لازمه ما همه ی این اخبار و اطلاعات رو بدونیم؟

اگه ندونیم چه اتفاقی برامون میفته؟

چه تحولی در مسیر زندگی مون ایجاد میشه؟

مانع چه انحرافی در ما میشه؟

ما هیچی نمی دونیم!

ما به شدت زیاد میدونیم، اما در واقع هیچی نمیدونیم!همین من که از صبح تا شب از ده کانال خبری مختلف اخبار و اطلاعات مختلف رو میگیرم و تو صد تا کانال مختلف عضو هستم، وقتی با همسرم سر اینکه قرمه سبزی، به جای اینکه رنگش به سمت چمن میل کنه به سمت لجن میل کرده به اختلاف می افتم تازه میفهمم هیچی نمی دونم!

وقتی تو خیابون به خاطر دو تا بوق زدن با یکی پر خبرتر و بی اطلاع تر از خودم گل آویز میشم، تازه میفهمم هیچی نمی دونم! وقتی از بوی سیگاری که از لباس پسرم به مشامم میرسه، پاهام سست میشه و عرق سرد روی پیشونیم رژه میره، تازه میفهمم هیچی نمی دونم!

به چه زبونی بگم؟ هیچی نمی دونم! ولی زیاد اخبار می خونم

چرا نباید خبر بخونم؟

1- اونی که خبر تولید میکنه، نون شبش رو از دل این خبر میکشه بیرون. پس باید انقدر جذابش بکنه که دل من و تو براش ریش بشه! پس لزوما همه ی واقعیت رو نمی خونیم. اگر خبر خشک و خالی و بدون هیچ زرق و برق مازادی به خورد ما داده بشه، خیلی کمتر توجه ما رو جلب می کنه و مغزمون رو درگیر میکنه! اما این مدل اخبار پول نمیشه برای تولید کننده ش.. پس مراقب باش کی داره از مغزت برای منافع خودش چه بهره هایی می بره.

2- اگه بعد از ۹۹درصد اخباری که بهت میرسه این سوال رو بذاری: «به من چه؟» قطعا به هیچ جوابی نمیرسی. اگه فقط روزی ۵۰ خبر کوتاه به تو برسه، در ماه ۱۵۰۰ و در سال ۱۸ هزار خبر میخونی. فقط یک بار منصفانه از خودت بپرس:چند تا از این اخبار به تو کمک کرده تصمیم بهتری بگیری؟ این رو مقایسه کن با شرایطی که این اخبار رو نمی دونستی.

چه اتفاقی برات می افتاد؟

به نظرت حالت بهتر نبود؟

3-  فرض کن روزی یک ساعت از وقتت رو به خواندن خبر اختصاص میدی. اگه تو رابطه عاطفیت مشکل داری و روزی یک ساعت در مورد این مشکلت مطالعه کنی؛ بعد از یک سال به نظرت چقدر تو حل مشکلت موفق شدی؟

اگه نمی تونی خشمت رو کنترل کنی و یک سال روزی یک ساعت به جای خبر، در مورد خشم مطالعه کنی، چه اتفاقی برات میفته؟ تصور کن وقتی یه اتفاقی در دنیا رخ میده، یک میلیارد نفر انسان، روزی فقط یک ساعت از وقت شون رو صرف دنبال کردن اون اتفاق بکنن. یک میلیارد ساعت کاری که می تونست به صورت مفید خرج بشه، به تلف کردن وقت گذشت!!

از خودت بپرس:

چی دارم به دست میارم و چی دارم از دست میدم؟

4- ذهن ما مثل کامپیوتره. یعنی همزمان در حال پردازش ده ها اطلاعاته و ما شاید در اون لحظه روی یکی از این اطلاعات تمرکز داریم. ولی این نرم افزارهایی که تو ذهن ما باز هستن، بخشی از حجم پردازش مغز ما رو به خودشون اختصاص دادن. هرچقدر بیشتر اطلاعات زائد داشته باشی، مغزت رو شلوغ تر کردی برای پردازش اطلاعات زائد. اگه تمرکز نداری و نمی تونی با قدرت یه کار رو به سرانجام برسونی، یکی از دلایلش همین شلوغی ذهنته لطفا خلوت باش!

فقط یک ماه با من همراه شو:

  • تمام کانال های خبری و زائد خودت رو حذف کن
  • از امروز به هیچ وجه اخبار گوش نده
  • روزنامه نخون
  • هر کی خواست برات خبری نقل کنه سعی کن طفره بری

به جاش روزی فقط نیم ساعت در مورد یکی از مشکلاتت مطالعه کن

اگه بعد از یک ماه احساس بهتری نکردی، به من پیام بده و من رو شرمنده ی خودت کن !

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی